
Standfotó a “Kezek. Egy gyengéd nem élete és szerelme” című avantgárd kísérleti film forgatásáról
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | belga |
Készítés ideje | 1873 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 92 x 140 cm |
Szignó | középen, jobbra: Eugene Verboeckhoven ft. 1873 (félmagasságban) |
Leltári szám | 262.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A belga Eugène Verboeckhoven állat-, főként juhfestő volt. Ifjúkorában, apja hatására, először szobrászattal próbálkozott, és bár később a festészet mellett kötött ki, kezdeti tapasztalatait a festészetben is jól tudta hasznosítani. A brüsszeli Szalonon már 26 évesen díjjal jutalmazták. Európa-szerte nagy sikereket ért el, művei pedig minden jelentősebb állami, illetve magánképtárban megtalálhatók voltak. Eleinte főleg vadállatokat, később legelésző kecskéket, teheneket, juhokat ábrázolt. A régi holland állatfestő mesterektől az aprólékos kidolgozáson kívül a finom színeket és a szűrt fényhatásokat vette át, képei hátterében – tanyákban, istállókban, falurészletekben – is e mesterek a 19. századba átemelt és aktualizált kulisszái köszönnek vissza.
Festményein ugyanazt az állatfajtát sokféle variációban tudta megörökíteni, amitől művei megtelnek élettel. Ez jól látszik a budapesti, Pálffy János hagyatékából származó képén is, amelyen az anatómiai pontossággal ábrázolt juhok idillikus hangulatban heverésznek az akolban.
Izsák-Boda Bianka
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 2. füzet: c, Az 1912. évi szerzemények; d, Függelék: 1., Néhai gr. Pálffy János hagyományáról felvett jegyzőkönyvek; 2., Kifüggesztésre, másolásra s elhelyezésre vonatkozó adatok: e, Kimaradt festmények; f, Javítások; g, Tárgymutató az 1. és 2. füzethez; h, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.