A töredékesen megmaradt faragvány egy sírkő jobb felső részének a töredéke. Az épen megmaradt sarokhoz kapcsolódó három oldala faragott, a többi felülete rongálódott vagy törésfelület. Fényesre csiszolt előlapján mélyített, világosabbnak látszó alapba faragott minuszkulás felirat négy sorának töredéke olvasható:
Ismeretlen körülmények között került a Szépművészeti Múzeumba a 20. század elején. Ha születtek is iratok múzeumba kerüléséről, azok ma nem lelhetők fel, a leltárkönyvbe pedig csak azt jegyezték be, hogy a töredék feltehetően Budáról származik.
Felirata azonban elárulja, hogy Leopold Dax budai városbíró sírkövéről van szó. A neve előtt álló „circumspecti” szó a városi elöljáróknak a 15. század második felétől kijáró „prudens et circumspectus” (előrelátó és körültekintő) cím rövidített alakja. Buda alapításától kezdve jelentős német polgárság élt a városban, a magyar polgárság létszáma csak a 14–15. században kezdett nőni. Ekkortól a magyar és a német polgárság között gyakoriak voltak a joghatósági viták. Ezek orvoslására vezették be 1439 után azt a rendszert, hogy a bírói tanácsba a magyar és a német polgárok is hat-hat esküdtet választhattak, bírót pedig évente felváltva nevezhettek ki. Leopold Dax neve több korabeli forrásban is fennmaradt: rá, mint bíróra hivatkozik a budai mészárosok 1481-ben íródott (majd 1482-ben és 1484-ben megerősített és átírt) oklevele, továbbá egy 1491-ben keletkezett oklevél is említi őt, mint 1481-ben hivatalban levő budai bírót.
Német neve és bírói tisztsége valószínűvé teszi, hogy halála után a Boldogasszony-plébániatemplomba (a mai budavári Mátyás-templomba) temették el, ez volt ugyanis a budai német polgárság plébániatemploma. A papságon kívül ide temetkezhettek a világi elöljárók is. Közülük többek sírköve is előkerült a Boldogasszony-templom és a környező épületek 19. század utolsó negyedében kezdődő helyreállítása vagy a megelőző régészeti feltárások során. E sírkövek az akkor formálódó országos vagy budapesti közgyűjtemények valamelyikébe kerültek. Okkal feltételezhető, hogy Leopold Dax sírkövét is ebben az időben találták meg a Nagyboldogasszony-templomban vagy közvetlen környezetében, és innen került a Szépművészeti Múzeum gyűjteményébe.
A sírkő anyaga a Gerecse hegységből származó tömött vörös mészkő, melyet reprezentatív megjelenése miatt a középkortól kezdődően vörös márványnak neveztek (és a magyarországi kutatás a gyakran mai napig így hivatkozik rá). A 14. század második felétől egyre gyakrabban szolgált síremlékek alapanyagául a nemesség, a polgárság és az egyházi elöljárók körében is. Leopold Dax sírköve a 15. század második felében megjelent, egyszerűbb típusú sírkövek közé sorolható, melyeknél a korábban elterjedt változattal szemben nem az előlap szélén körbe, hanem a rövid oldallal párhuzamos sorokba vésték a feliratot. A felirat alatt rendszerint címer vagy figurális ábrázolás kapott helyet, Leopold Dax sírkövének elpusztult alsó részéről azonban nincsenek információink.
Veress Orsolya
in: Faszination Stadt. Die Urbanisierunk Europas im Mittelalter und das Magdeburger Recht. Szerk.: Gabriele Köster – Christina Link. Sandstein Verlag, Drezda, 2019, 403–404.
Lapidarium Hungaricum: Általános helyzetkép 1., Lapidarium Hungaricum : Magyarország építészeti töredékeinek gyűjteménye, Országos Műemléki Felügyelőség – Országos Tudományos Kutatási Alap, Budapest, 1988, 17. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.