This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Magyar és francia festők
Útvonaltippünk segítségével megismerheti az impresszionizmus és a posztimpresszionizmus francia és magyar mestereinek műveit. Csodálja meg Paul Cezanne, Claude Monet, Camille Pissarro és Auguste Rodin – és magyar kortársaik, Czigány Dezső, Szinyei Merse Pál, Rippl-Rónai József, és Ligeti Miklós alkotásait a múzeum kiállításain.
Állomások
- Camille Pissarro: A Pont-Neuf, 1902
- Claude Monet: Virágzó szilvafák, 1879
- Paul Cezanne: A tálaló, 1877
- Auguste Rodin: Az örök tavasz
- Ligeti Miklós: Szerelem, 1901
- Szinyei Merse Pál: Pipacsos mező, 1896
- Czigány Dezső: Csendélet fedeles vázával, 1920 körül
Camille Pissarro: A Pont-Neuf, 1902

A Pont-Neuföt, Párizs legöregebb hídját, 1578 és 1607 között építették, IV. Henrik uralkodása alatt. Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy egy hídra házakat és boltokat tervezzenek az építészek, akkoriban azonban ez volt a megszokott. A Pont-Neuf volt az első híd Párizsban, amelyen nem állt üzlethelyiség vagy lakóház, szabadon lehetett rajta sétálni, ahogy azt Pissarro is ábrázolja. Az impresszionista alkotókat módszertani tanácsaival összefogó Pissarro az 1890-es évek során egymás után festette meg Párizs jellegzetes, kiemelkedő épületeit, általában felülnézetből, a közelben bérelt hotelszoba vagy lakás ablakából. Az egymás mellé rendelt üde színfoltok élethűen idézik meg a Szajnán átívelő híd nyüzsgő tömegét, a város zaját, felfokozott ritmusát. A folyóparton álló házak körvonalai szinte feloldódnak a szürkés fényben, ennek ellenére stabil, mozdíthatatlan ellenpontként jelennek meg a hídon vibráló tömeg felett. A kék égen szürkésen gomolygó felhőkkel Pissarro szinte elemeli a tekintetünket az emberekről és az épületekről, hogy végül mindez, egy alig megfogható, a pillanat felett álló, könnyed életérzésként jelenjen meg.
Claude Monet: Virágzó szilvafák, 1879

Monet 1878-ban költözött családjával Vétheuil-be, egy Szajna-parti kisvárosba. Annak ellenére, hogy az ott töltött három és fél során élete egyik legnehezebb periódusát élte meg – támogatója csődbe ment, 1879-ben felesége meghalt – a Vétheuil környékét megörökítő festményei ragyognak, élénk színekben pompáznak. Az impresszionizmus derűje és a levegő vibrálása járja át a képet. A virágzó, szélfútta szilvafák a festő háza körül lévő kertben bontják virágaikat, a sűrűn, egymásra halmozott festékfoltoktól szinte átláthatatlanul. A fák alatti füves terület gyors, hosszú ecsetvonásai fokozzák a festmény dinamikáját, ugyanakkor a zöld és sárga különböző tónusai a szél lágyságának, melegségének érzetét keltik. A kisváros feletti dombtető lefelé futó színsávjai szinte tükörként fogják össze a festményen megjelenő különböző színeket, valamelyest függetlenítve azt időtől és tértől. Monet munkássága is mintha felette állt volna az időnek, a magánéleti és anyagi válságok ellenére, illetve az Algériában töltött katonai szolgálata alatt is alkotott, megörökítve a városok és a természet impresszióit.
Paul Cezanne: A tálaló, 1877

A dél-franciaországi Aix-en Provence-ban született mester egyik kiemelkedő alkotását őrzi a Szépművészeti Múzeum. A festmény báró Hatvany Ferenc festő és műgyűjtő ajándékaként került be a múzeum gyűjteményébe és azóta is egyik ékköve. Cezanne a mű elkészítésekor már ismerte az impresszionisták alkotásait és munkamódszerét, többször járt Párizsban és barátai között tudhatta az irányzat legnagyobb mestereit, Camille Pisarrót és Claude Monet-t is. Cezanne rendkívüli módon kedvelte a csendélet műfaját, mivel jól illett aprólékos, a festmény minden részletét gondosan előkészítő és kidolgozó alkotói magatartásához. A kompozóciót a nagy méretű, barnás színekkel megfestett tálaló uralja, amelyen két sorban elhelyezve jelennek meg a csendélet alkotói elemei: a különböző formájú gyümölcsök, a csészék és a két szintet egymáshoz kötő borosüveg. Különösen izgalmas részlet a festmény bal szélén látható babapiskótákból álló torony.
Auguste Rodin: Az örök tavasz

Rodin szerelmespárja eredetileg a Musée des Arts Décoratifs, a párizsi Iparművészeti Múzeum kapuját díszítette volna, amelynek elkészítésére 1880-ban megbízást a francia államtól. A művész nagy lendülettel látott munkához. A kapuszárnyak bronz domborművein Dante fő műve, az Isteni színjáték jeleneteit tervezte megformálni. A kora reneszánsz itáliai költő műve előtt tisztelgő Pokol kapuja azonban soha nem valósult meg, csak a művész halála után öntötték bronzba. A domborművek vázlatai alapján készült szobrok – Az örök tavasz, a Csók vagy a híres Gondolkodó – önálló műalkotásokként váltak ismertté.
Dante költeményének talán leghíresebb epizódja a Pokol ötödik éneke. Ebben az epizódban ismerhetjük meg a szerelem halottai között bűnhődő Paolo és Francesca történetét. A két fiatal egy lovagregény olvasása közben lobbantak szerelemre, Francesca férje, Paolo bátyja azonban rajtakapta és megölte őket. A szomorú sorsú szerelmesek önfeledt csókja valójában egy fájdalmasan rövid pillanat. A 13. századi história, amelyet Dante tett halhatatlanná, a századfordulón különösen népszerű téma volt. Rodin márványból is megformázta az összefonódó párt, érzékletesen örökítve meg a mozgásban lévő emberi testet.
Auguste Rodin nemzetközi sikerét 1900-as világkiállításon való szereplése és a kiállítással párhuzamosan, a Pavillon de l’Almában megrendezett tárlata hozta meg. A közönség itt láthatta először a Pokol kapuja gipszelemeit, valamint az egyes témákból kiinduló, önálló műként megvalósuló szobrokat. E két helyen bemutatott válogatás sikere nyomán a magyar állam 1900-ban és 1901-ben Auguste Rodin öt szobrát vásárolta meg a Szépművészeti Múzeum számára, közvetlenül a művésztől.
Ligeti Miklós: Szerelem, 1901

Ligeti Miklós, a századforduló korszakának kiemelkedő magyar szobrásza. Legismertebb műve, a magyarok őstörténetéről hírt adó, legendás alak, Anonymus szobra, a Városligetben kapott helyet, kisebb bronzmakettje pedig a Nemzeti Galéria állandó kiállításán látható. A történelmi személyek, művészportrék, biblikus és allegorikus aktkompozíciók mellett előszeretettel formálta meg a mitológia szereplőit, nimfákat, faunokat és istenségeket is.
A carrarai márványból 1901-ben faragott Szerelem című szobor egy csókban összeforró fiatal férfit és egy partra vetett sellőt ábrázol. A mítoszok félig állat, félig ember alakú szereplők – mint az emberi természet kettőségét megtestesítő alakok – gyakran feltűntek a századforduló művészetében. Ligetit a fantáziavilág csodás lényeinek megjelenítése a 20. század első két évtizedében foglalkoztatta, később a szimbolista-szecessziós tematika és nyelvezet általános háttérbe szorulásával az ő művészete is más irányba haladt tovább.
Ligeti kiállítási karrierjének csúcspontja az 1907-ben a Nemzeti Szalonban rendezett, modern francia művészetet felvonultató tárlat, ahol Auguste Rodin rajzai mellett mutatták be a szobrait. Kortársai szerint az ő munkássága állt legközelebb a francia mesteréhez. Ligeti a kiállítás előkészítése során Prágába utazott, ahol minden bizonnyal személyesen is találkozhatott az 1902-es tárlata miatt a cseh fővárosban tartózkodó Rodinnel.
Szinyei Merse Pál: Pipacsos mező, 1896

Szinyei Merse Pál mintegy tízéves alkotói válsága után több pipacsos képet is festett, változatos formátumokban. A vázlatosnak tűnő, kis méretű Pipacsos mezőn a horizont átlósan tűnik fel, keskeny sávot engedve az égboltnak. A kanyargó út vonalát követő piros virágözön dinamikusan vezeti a tekintetünket a távolba. Az alacsony nézőpontnak köszönhetően részei vagyunk a tájnak, mintha mi magunk is ott sétálhatnánk. A kora nyár könnyű fuvallatait leheletvékony ecsetvonások érzékeltetik és mintegy mellékesen, a kép szélére szorulva, kalapos figura áll az úton. Szinyei néhány későbbi pipacsos képen a természet inkább háttere, semmint főszereplője a zsánerszerű tájképeknek, fiatal parasztlányok sétájának. Itt azonban a teljes a harmónia, mi több, a zöld és piros felületek már-már absztrakt ritmusa rajzolódik ki.
A komplementer színpárokkal Szinyei már akadémiai diákévei alatt is kísérletezett, de a szakma, a konzervatív mesterek és néhány művészbarát is kritizálta merész színhasználatát és újszerű látásmódját. Akárcsak kezdetben Édouard Monet és az impresszionisták festményeivel, Szinyeivel sem tudtak lépést tartani, és a mester az értetlenségtől megbántva évtizedekig csak mellékes szereplője volt a művészeti életnek. A párizsi nyüzsgéstől és az impresszionistáktól távol, Szinyei mintha a zsigereiben érezte volna az új stílust, önmagától talált rá az impressziók megörökítésének módjára és az olyan tipikus impresszionista témákra, mint a vadvirágos rétek, a virágzó fák, vagy az illékony fényjátékok.
Czigány Dezső: Csendélet fedeles vázával, 1920 körül

A festmény az első világháború után Franciaországban élő mester egyik kivételes csendélete. A Münchenben Hollósy Simonnál, majd Párizsban a Julian Akadémián tanuló Czigány Dezső ábrázolásmódjában Cezanne hagyományait követte. A festmény középpontjában a művész több alkotásán is feltűnő fedeles váza látható. A nagy méretű dísztárgy teljességgel uralja a kompozíciót, amit a háttér különleges, zöldes-türkizes színe és a falon lógó festmények ellensúlyoznak. Czigány csendéletei mellett számos önarcképet és portrét is festett, többek között közeli barátjáról, Ady Endréről.