Parasztfigura
Jelenkori Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 2012 |
Tárgytípus | fotó |
Anyag, technika | diasec |
Méret | 1600 × 1200 mm |
Leltári szám | MM2016.6 |
Gyűjtemény | Jelenkori Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Harmadik emelet, Lépésváltás – 20. századi művészet 1945 után, Lépésváltás kiállítás |
Gróf Ferenc és Jean Baptiste Naudy 2004 és 2014 között dolgozott együtt Société Réaliste néven. A művészcsoport névválasztása kezdeti problémafelvetésük irányát jelölte a francia „réalisme socialiste”, a magyar köznyelvben gyakran negatív jelentéstartalommal használt szocialista realizmus kifejezés módosításával. A művészek a szocializmus szó tövét, a „société”-t, azaz a társaságot/társadalmat emelték ki, realista társaságra vagy realista társadalomra változtatva az eredeti szókapcsolat értelmét. A kollektíva ennek megfelelően társadalmi, politikai és hatalmi kérdések köréből merítette témáit, míg művészi módszerüket jellemzően az adatvizualizáció eszköztára határozta meg.
A State of Shades / Magyar nemzeti festészet szürke mű címe a kollektíva elnevezéséhez hasonlóan szójátékra épít. Az angol cím lehetséges értelmezései – árnyékállam, árnyalatállam, árnyalatok állapota, árnyak állapota – társadalomkritikus képzettársításoknak nyitnak teret. A művészpáros a Magyar Nemzeti Galéria 684 kiemelt festményét vette alapul a „magyar nemzeti festészet” színének megtalálásához. A művészek számítógép segítségével egyesével meghatározták a művek színeinek átlagát, majd ezeknek a kinyert színeknek az átlagaként kapott sötét zöldesszürkét tették meg „nemzeti szürkének”. A festmények színadattá absztrahálása egy objektívnek feltüntetett folyamat során állapítja meg a magyar festészet szürkeségét, ezzel a magyar művészeti kánon kritikáját fogalmazva meg, miközben rávilágít a művészeti alkotások adatként való kezelésének paradox voltára is.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.