A kiállítás az életmű összes meghatározó periódusát áttekinti, az 1960-as évek korai figurális kísérleteitől az 1970-es évek minimalista formanyelvén, az 1980-as évek expresszív sávokból építkező, plasztikai értékű alkotásain át (Adoráció, 1982) az ablak- és falmotívumokkal asszociálható műcsoportokig (Ablak figura, 2002), a művész sajátos tájértelmezéseiig (Tájvonal-sorozat, Fényfalak-sorozat), illetve egészen a közelmúlt sokakat meglepő figurális fordulatáig (Madonna-sorozat). A kiállítás az időrendet lazán követve, az életmű fontosabb műcsoportjait tematikus egységekbe rendezve mutatja be, hogyan „nyitotta meg” az absztrakciót Scully a tárgyias referenciák és a metaforikus tartalmak felé. A kiállítás kiemelkedő alkotásai közé tartozik a művész egyik legújabb festménye, a Fekete négyzet (2020), amely a „tiszta érzet” Kazimir Malevics által megfestett ikonjához tér vissza. A képen – amelyet első ízben a Magyar Nemzeti Galéria mutat be a közönségnek – a malevicsi motívum fekete lyukként ékelődik be a „romantikus táj” izzásába: a szinte tapintható Semmi tárgyiasulásaként, egy egzisztenciális szorongásokkal terhelt szituáció kortárs metaforájaként.
A mintegy száztíz Scully-művet bemutató kiállításon a monumentális festmények mellett szerepelnek papírmunkák, illetve megjelenik egy-egy plasztika és fotómű is. A művek értelmezését – a falakon és a tárlókban – a művész saját írásai, feljegyzései és vázlatai segítik. A művészettörténeti múlttal folytatott párbeszéd kulcsfontosságú az életmű értelmezése szempontjából. Külön szekciók foglalkoznak a művész olyan meghatározó alkotókra vonatkozó reflexióival, mint Vincent van Gogh és Pierre Bonnard. A kiállítás szövetébe mintegy beékelődik egy Bonnard-festmény is a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből, tovább árnyalva a festészettörténettel folytatott dialógust.
Sean Scully: A fürdőző (The Bather), 1983, olaj, lenvászon; 243,8 × 304,8 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Trevor Good
Sean Scully: Arábia (Araby), 1981, olaj, vászon; 243,8 × 198,1 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével
Sean Scully: Átlós beékelés (Diagonal Inset), 1973, akril, vászon; 243,5 × 243,5 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével
Sean Scully: Adoráció (Adoration), 1982, olaj, vászon, lenvászon, fa; 274,3 × 396,2 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Alan Zindman
Sean Scully: Mariana, 1991, olaj, lenvászon; 243,8 × 213,4 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Christoph Knoch
Sean Scully: Háttérfüggöny (Backcloth), 1970, akril, vászon; 198 × 304,8 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével
Sean Scully: Fekete négyzet (Black Square), 2020, olaj, alumínium; 215,9 × 190,5 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Elisabeth Bernstein
Sean Scully: Fényfal Zacatecas (Wall of Light Zacatecas), 2010, olaj, lenvászon; 279,8 × 350,4 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Christoph Knoch
Sean Scully: Oisín tengerzöld (Oisín Sea Green), 2016, olaj, alumínium; 216 × 190,5 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Christoph Knoch
Sean Scully: Figura absztrakt és vice versa (Figure Abstract and Vice Versa), 2019, olaj, alumínium; 299,7 × 381 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Elisabeth Bernstein
Sean Scully: Tájvonal mező (Landline Field), 2014, olaj, alumínium; 216 × 190,5 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Christoph Knoch
Sean Scully: Üres szív (Empty Heart), 1987, olaj, lenvászon; 182,9 × 182,9 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Robert Bean
Sean Scully: Mi tesz minket is (What Makes Us Too), 2017, olaj, akril, olajpasztell, alumínium; 299,7 × 571,5 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Robert Bean
Sean Scully: Vincent, 2002, olaj, lenvászon; 190,5 × 203,2 cm, magángyűjtemény
© Sean Scully. A művész engedélyével. Fotó: Zindman/Fremont
A tárlat címe Scully egy különös szépségű sorozatát, az Átutazó-festményeket idézi. A műveken képalapba beékelődik egy másik kép (a művész kifejezésével inset), amely minden esetben elcsúszik a kompozíció függőleges szimmetriatengelyétől. Mintha elmozdult volna, mintha mozgásban lenne. Az insetek értelmezhetők elidőző, mozgásban lévő figurákként, magányos emberalakokként, amelyek áthaladnak a horizonton. „Az inset, vagyis a belső, egy átutazó egy nagyobb struktúrában, amely asszociálni enged az anyára és a gyermekre, valamire, amit egy nagyobb dolog tart és véd” – fogalmazott a művész. Az utazás, illetve az anya és a gyermek asszociációja egyfajta életmetaforává avatja a képsík és az inset kapcsolatát: Scully az időben változó formák-alakzatok útját, alakulását, a konstellációk módosulását mutatja fel a művein. Mindez személyes tapasztalatokkal és emlékekkel is összefügg: talán az utazás, az emigráció szerepére is utal az ír származású, Angliában nevelkedő, majd Amerikában letelepedő, később pedig Európába időről időre visszatérő művész életútjában, ugyanakkor a változó konstellációk folyamatos keresésének igényére is vonatkozik.
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Az átutazó)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Figura/absztrakt)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Szuperrácsok)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Szuperrácsok)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Rejtett narratívák)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Érzéki konstrukciók)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Érzéki konstrukciók)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Párbeszédben #1, Puha élek)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Párbeszédben #2, Színmezők)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Párbeszédben #2, Színmezők)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Ablakok és alakok)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Ablakok és alakok)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Fényarchitektúrák)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Fényarchitektúrák)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Kibefordítva)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Kibefordítva)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Sean Scully: Átutazó - Retrospektív kiállítás (szekció: Figura absztrakt és vice versa)
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, kiállítási enteriőr
© Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria / Soltész Vince
Scully egyfajta érzelmi geometriát alakított ki az évek során, amelyet az ösztönösség és az intellektuális reflexió dinamikája jellemez. A kiállítás azt vizsgálja, hogy Scully miképpen értelmezi újra az absztrakció hagyományait és tágítja ki a fogalmát: művészetének perspektívájából szemlélve a festészet történetére és a klasszikus alkotásokra is másképp tekinthetünk.
Nemcsak a kiállítás, hanem a hozzá kapcsolódó angol, illetve magyar nyelvű katalógus is átfogó képet nyújt Sean Scully művészetéről: a kiadvány szerzői a kiállítás kurátora (Fehér Dávid) mellett Sean Scully életművének kiemelkedő szakértői (David Carrier, Kelly Grovier, Raphy Sarkissian, Arthur C. Danto), mindemellett a kötet gazdag válogatást közöl Sean Scully saját írásaiból is, amelyek közül több most jelenik meg első alkalommal.
Az alábbi oldalon a kiállításhoz kapcsolódó videós tartalmakat gyűjtöttük össze.
A Sean Scully: Átutazó – Retrospektív kiállításhoz kapcsolódó magyar és angol nyelvű katalógus készült, mely megvásárolható a MúzeumShopban és online a MúzeumShop oldalán.
Kurátor: Fehér Dávid
A kiállítás kiemelt támogatója az MVM Csoport.