En
Vissza a találatokhoz

Mezei sorozat “B” Ian McKeever

Alkotó

Ian McKeever Withernsea, East Yorkshire, 1946 –

Készítés ideje 1978
Tárgytípus festmény
Anyag, technika felső rész: grafit, akril, papír alsó rész: akril, fénykép
Méret

felső rész: 1310 x 900 mm
alsó rész: 555 x 900 mm

Leltári szám MO.91.36
Gyűjtemény 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

McKeever művészi pályájának indulására és további alakulására sorsdöntő hatással voltak Robert Smithson 1970 körül megjelentetett írásai. Egész élete során a táj “ásványi megjelenése” érdekelte; nem a látható táj, hanem a föld fizikai és kémiai szerkezetének érzékelése. Az 1978 január és 1979 március között Nagy-Britanniában és Franciaországban különböző helyszíneken készített Mezei sorozat mind a tizenkét darabja azonos méretű diptichon. McKeever a vidéket járva először egy nagyméretű rajzot készített, a papírt munka közben a talajra téve vagy egy fának támasztva. Az így keletkezett, igen laza utalásokkal létrehozott rajzok több frottázselemet tartalmaztak. Később a műteremben folytatta a munkát, további finomításokat végezve. A nagyméretű rajz egy részletét ezután kivágta és visszahelyezte a tájba, majd amikor egy idő után a természet erőinek nyomai láthatóvá váltak, az elváltozott rajzot lefényképezte. A kész mű végül a fényképet és a műteremben kidolgozott rajzot tartalmazta, egymás fölött kiállítva.
McKeevert a természet vizsgálata során a táj anyagának fizikai és kémiai energiája érdekli. “Nem mondhatom, hogy a táj érdekel: az aktivitás érdekel, a táj működése. A táj mint olyan nem érdekel sem metafizikus, sem spirituális szempontból, egyedül az érdekel, hogy olyan tevékenységek vannak egy-egy területen, amelyekkel dolgozni tudok. … Műveimben ütköztetem a tájat a kultúrtevékenységgel, mint pl. a rajzzal vagy a fényképezéssel. Párbeszéd van az események között, a táj működése, az én beavatkozásom a tájba és a műtermi foglalkozás között.” (Részlet egy interjúból, ld. Arnolfiny 1980.) Minden egyes mű egyszerre hordozza a rajz absztrakt jegyeit és az adott hely fizikai nyomait. Végeredményként a mű az eljárás során a rajzzal történt események dokumentumává vált.

Tóth Ferenc

Bibliográfia

Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 106-107. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk