En
Vissza a találatokhoz

Relief Ábrahám és a három angyal töredékes jelenetével

Készítés ideje 1150 körül
Tárgytípus kőfaragvány
Anyag, technika kemény, szürkés, néhol lyukacsos mészkő
Méret

79 × 92 × 28,5 cm, 320 kg

Leltári szám 55.1600
Gyűjtemény Régi Magyar Gyűjtemény
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

Töredékesen is kifejező, indás-állatalakos mezőből és árkádíves fülkében ábrázolt jelenet részletéből álló dombormű. A szakirodalomban sokáig tartotta magát a faragvány kalocsai eredete, ezt azonban sem írott forrás, sem bizonyíthatóan Kalocsáról származó lelet nem támasztotta alá. A faragvány kalocsai eredetét egyértelműen megcáfolták a 20. század folyamán az óbudai (Budapest) Fő téren és környékén, az egykori Szent Péter-prépostság feltárásakor napvilágra került, és ezzel a faragvánnyal szoros stílusrokonságot mutató töredékek, amik azonban továbbra sem zárják ki, hogy maga a dombormű Kalocsáról került 1865–66 körül a Magyar Nemzeti Múzeumba, mivel 1735-ben nagy mennyiségű óbudai bontott követ, köztük a Szent Péter- templom köveit szállították hajóval Budáról Kalocsára a székesegyház barokk újjáépítéséhez. Így tehát nem alaptalan az a feltételezés, hogy ez a relieftöredék is a Kalácsára szállított kövek között volt.

A dombormű rendkívül sérült és hiányos: a felületi sérülések mellett a kőlapnak több mint a fele hiányzik, ennek ellenére mind a faragvány egykori formája, mind az ábrázolt jelenet rekonstruálható. A faragvány bal szélén, álló téglalap alakú, visszamélyített mezőben képzeletbeli szörnyállatok kapaszkodnak a köztük tekergőző, egymást 8-as alakban áthurkoló kétféle növényi indába és azok leveleibe. Az indák alul egy szemből ábrázolt állat szájából nőnek ki, amelynek a farka egy szőlőfürtöt csipegető madárban folytatódik, míg felül egy testén pikkellyel borított, sárkányszerű állat farkából tekeredik ki egy kígyó. A felületet csaknem teljesen kitöltik a faragások, amelyekben keverednek a szemből és oldalnézetből ábrázolt elemek.

A mai formájában hiányos, eredetileg fekvő téglalap alakú, három oldalán keretelt mező egy, a két szélén egy-egy oszloppal alátámasztott szegmensívű fülkében játszódó, négyalakos jelenetet foglalt magába, amelyből két teljes alak és egy harmadik részletei maradtak meg. A bal oldali, oldalnézetben ábrázolt, kissé hajlott tartású, kezeit imára emelő férfi arca sérült, ugyanakkor bajuszának, szakállának és bal szemének a nyomai kivetők. Arcával és mozdulatával a tőle jobbra álló, szemből ábrázolt angyal felé fordul. A feje körül dicsfénnyel övezett angyal egész testével szintén kissé jobbra, az egykor mellette álló alak felé fordul, és jobb karjával is felé mutat, míg a fejét kicsit visszafordítja a hozzá hódoló tartással közeledő férfi fejé, a bal karját pedig a bal combján nyugtatja. Az angyal arca sérült, csupán a homlokát övező hullámos haj vonala vehető ki. Mindkét alak a könyöknél kibővülő ujjú tunikája fölött bő, lazán redőzött köpenyt visel, amiknek az aljai lazán fodrozódnak, míg a lábaikon egyszerű, ovális kivágású lábbelit hordanak. Az angyal bal válla fölött, illetve a bal karja mellett és alatt egy hiányzó harmadik alak, egy másik angyal szárnya, míg a mellkasa előtt ennek a hiányzó angyalnak a balra mutató jobb keze látható. Az angyalok szárnyait felül dús tollazatot imitáló, sűrű rovátkolás, míg az íves alsó részét hosszanti barázdák díszítik. Mindkét angyalnak csupán a jobb szárnya látszik, mivel a töredékesen fennmaradt angyal a szárnyával teljesen kitakarja a mellette álló angyal bal szárnyát. A jelenetet befoglaló szegmensívet egy lábazaton álló, kompozit fejezetes féloszlop tartja. Fölötte, az íves sarokmezőben egy fa áll, amelynek a leveleit két, a fa ágai közt megbújó madár csipegeti. A jelenet jobb oldalán feltehetően a fennmaradt bal oldalihoz hasonló, indás, állatalakos mező helyezkedett el.

A középmezőben ábrázolt jelenet értelmezésére számos teória született. A kezdeti értelmezések a fennmaradt két alakból indultak ki, és azokat Krisztus és Szent Tamás vagy Szent Péter és az angyal alakjaival azonosították, azonban a második angyal töredékei, valamint a kompozícióból kiszerkeszthető negyedik alak alapján a jelenetet annak a pillanatnak az ábrázolásával lehet azonosítani, amikor az Isten három angyal képében megjelenik Ábrahámnak, melyet gyakran ábrázoltak a Szentháromság-tan előképeként. A jelenetből csupán Ábrahám hódoló alakja és a találkozás pillanatában felé forduló egyik angyal maradt fenn teljes egészében, míg a második angyal csak töredékesen, a harmadik viszont teljes egészében hiányzik.

A domborművet plasztikus, néhol részletező faragás, ötletes forma- és térképzés jellemzi. Az alakok egymás felé fordulása, az egymásra mutató kezek, valamint a ruhák finom libbenése a faragványt kimozdítják a kő és a zárt forma statikusságából, amit tovább erősít a tekergőző indák közt megbúvó állatok játékos elrendezése. A faragvány szobrászi kvalitásai, valamint a faragványon megfigyelhető egyedi forma- és térképzés arról tanúskodik, hogy az alkotója jól ismerte az észak-itáliai szobrászat hagyományait.

Stíluskritikai alapon számos további, kisebb-nagyobb faragványtöredék köthető az Ábrahám a három angyallal relieftöredékhez, köztük a szintén a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményében őrzött Állatalakos párkánytöredék (ltsz. 55.1601a-b), valamint egy nyúlra támadó sast ábrázoló kőlap a BTM gyűjteményében. Ezen töredékek formai és stilisztikai jellemzői, valamint az ábrázolt témák arra utalnak, hogy egyazon konstrukció, feltehetően egy szentélyrekesztő díszes mellvédjének a részei lehettek, amelynek a felállítására 1148, II. Géza királynak (1141–1162) a prépostság javára tett nagy szabású adománya és 1158, a templom felszentelése között kerülhetett sor, amely a 11. században alapított Szent Péter-prépostsági templom 12. századi átépítésének valószínűleg a legutolsó fázisa lehetett.

E faragványok közeli stílusrokonságot mutatnak néhány somogyvári töredékkel (pl. Fríztöredék indás-madaras dísszel, MNG, ltsz. 53.582), míg a kompozíció tekintetében a szintén az egykori somogyvári bencés apátságból származó Szent Egyed miséjét ábrázoló töredékek (Kaposvár, Rippl-Rónai Múzeum) nyújtják a legközelebbi, bár szobrászi kvalitásában jóval szerényebb párhuzamot.

Kutnyánszky Ildikó

Bibliográfia

Árpád-kori kőfaragványok: Katalógus, Az István Király Múzeum közleményei, István Király Múzeum; MTA Művészettörténeti Kutatócsoport, Székesfehérvár, 1978, 38-39, 129, 132-133. o.

A Magyar Nemzeti Galéria régi gyűjteményei, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, 3. (Török Gyöngyi). sz.

The Hungarian National Gallery: The Old Collections, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, 3. (Gyöngyi Török). sz.

Ungarische Nationalgalerie Budapest: Alte Sammlung, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, 3. (Gyöngyi Török). sz.

Budapest im Mittelalter: Ausstellung, Braunschweigisches Landesmuseum; Historisches Museum Budapest, Braunschweig, 1991, 113 – 131. (Júlia Altmann – Herta Bertalan: Óbuda 11. bis 13. Jahrhundert). o., 144. sz.

Tóth, Sándor – Tóth, Melinda – Marosi, Ernő, Mikó, Árpád – Takács, Imre (eds.), Pannonia regia: Művészet a Dunántúlon 1000-1541, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1994/3, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1994, I-56. (Tóth Sándor). sz.

Tóth, Sándor, Román kori kőfaragványok a Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményében, A Magyar Nemzeti Galéria szakkatalógusai I/1., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2010, 10. sz.

Bakay, Kornél, Somogyvár : Szent Egyed-monostor: A somogyvári bencés apátság és védműveinek régészeti feltárása 1972-2009, Műemlékek Nemzeti Gondnoksága, Budapest, 2011, 79. o., 94.

Marosi, Ernő, A romanika Magyarországon, Stílusok – korszakok, Corvina, Budapest, 2013, 44-45, 64-65. o., 65.

Museum of Fine Arts: Highlights from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 68-69. (Orsolya Veress). o.

Remekművek: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 2020/5, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2020, 68-69. (Veress Orsolya). o.

Árpádok országa: tanulmányok és katalógus, Magyar Nemzeti Múzeum; Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 2022, 10.2 (Veress Orsolya – Kiss Etele). sz.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk