Nógrádverőcei táj
19–21. századi Gyűjtemény / Festészeti Osztály
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1928 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | képméret: 133,5 × 100,5 cm |
Szignó | Jelezve jobbra lent: Berény |
Leltári szám | 63.70T |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Festészeti Osztály |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria C épület, Második emelet, Modern idők – Magyar művészet a Millennium és a II. világháború között, Déli nyaktag |
Berény Róbert karrierje a Nyolcak művészcsoport tagjaként indult, amelynek egyik kiemelkedő egyénisége volt. Sokirányú érdeklődésébe belefért a pszichoanalízis és a zene is; több zeneszerző, így Bartók Béla is portréját megfestette. 1919-ben Berlinbe emigrált, ahol egészen 1926-ig élt. Hazatérése után pályája a posztimpresszionizmus látványelvűsége felé kanyarodott vissza.
A művész feleségét ábrázoló Csellózó nő erős színfoltokból felépített kompozícióját dinamikus irányvonalak tagolják, ezt a kitakarások és elvágások fokozzák. A ruha vörös foltját a gordonka átlója vágja ketté, a hangszer konkáv-konvex íveinek váltakozása a nőalak megformálásában, a fehér kezek és lábszárak körvonalában, az arcvonásokban és a haj hullámaiban is megismétlődik. A hangszer modellálása elüt a többi motívum síkszerűségétől: a parketta halvány mustrája és a széktámla nádfonata kontrasztban áll a gordonka hangsúlyos térbeliségével. A képen kiemelt szerepet kapnak a fakturális hatások, a művész egyes helyeken visszakaparta a festéket, másutt ecsetnyéllel karcolt bele a még képlékeny felületbe.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.