Ferenczy Károly
19–21. századi Gyűjtemény / Szobor Osztály
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1945 körül |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | ólom |
Méret | 34 × 15 × 21 cm |
Szignó | Jelzés oldalt lent: FHE |
Leltári szám | 9408 |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Szobor Osztály |
Kiállítva | A műtárgy megtekinthető az állandó kiállításban |
Forgách Hann a negyvenes években klasszikus arányaikat veszített groteszk, eltorzított, megnyújtott, fájdalmat sugárzó figurákat mintázott, amelyek a háború pusztításainak borzalmait is szimbolizálják. 1943 után készült expresszív stílusjegyeket mutató művein a hagyományos portrészobrászat és a modern plasztikai alakítás követelményeit kísérli meg közös nevezőre hozni, de a szürrealizmus sem volt hatástalan művészetére. A negyvenes évek közepétől készült portrészobrai, bár őrzik karakterességüket, az anatómiai hűség és a jellemábrázolás helyett a pszichológiai hitelességre fektetik a hangsúlyt. Ezek sorába tartozik férje, Gegesi Kiss Pál (1900–1993) orvosprofesszor arcmása, illetve a művésznő önportréja is. Mintázásukban idegesen nyugtalan, expresszív formatorzításokat alkalmaz. Az amorf jellegű tömegre illeszti az egyéni karakterjegyeket. A fejek képlékeny hatást keltenek, nem érződik bennük az anatómiai szerkezet. Mindezzel saját megfogalmazása szerint a folyamatos félelemmel, szorongással teli életérzés kifejezését hangsúlyozza.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.