Rodin
19–21. századi Gyűjtemény / Éremtár
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1919 |
Tárgytípus | érem |
Anyag, technika | bronz, öntött |
Méret | 107 mm |
Szignó | Jelzés nélkül |
Leltári szám | 70.37-P |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Éremtár |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria C épület, Második emelet, Modern idők – Magyar művészet a Millennium és a II. világháború között, U-alak |
Az érmen a művész a Szépművészeti Múzeum egyik büszkeségét, Leonardo kisméretű lovas szobrát – a kutatások szerint a külön készült lovast elhagyva – mintázta meg. A perem nélküli érem semleges felületén maradéktalanul érvényesül a nagyvonalúan megmintázott szobrocska. A Leonardo-mű legjellemzőbb beállítása, az állat ágaskodó, csavarodó mozdulata egyszersmind az éremformához is kiválóan alkalmazkodik. A lovas szobrot Ferenczy már egyszer megmintázta az 1917-ben Meller Simonról készített érem hátlapjaként. A kis szobor nyilvánvalóan annyira lenyűgözte, hogy két évvel később magát a művet – immár lovas nélkül – tette meg érme témájának. Tanulságos összehasonlítani a két érem mintázását: míg a Meller-érem hátlapja – a némileg részletező előadásmód – a szobrocskával való első találkozásról tanúskodik, a későbbi érmen a művész a formákat a leglényegesebb vonásokra redukálta, elhagyva a sörényt, az inakat, de még magát a lovast is.
Huszár, Lajos – Procopius, Béla, Medaillen- und Plakettenkunst in Ungarn, Verlag des Vereins der Medaillenfreunde, Budapest, 2207. sz.
Modern magyar éremművészet. 1., 1896-1975: a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1993/1., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 83. sz.
Tóth, János, Ferenczy Béni éremművészete, Ferenczy Család Művészeti Alapítvány, Budapest, 8. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.