En
Vissza a találatokhoz

Ülő férfi Czóbel Béla

Alkotó

Czóbel Béla Budapest, 1883 – Budapest, 1976

Készítés ideje 1906
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

képméret: 169,5 × 79,5 cm
keretméret: 185 × 97 × 6 cm

Szignó

Jelezve balra lent: Czóbel | 906

Leltári szám 55.752
Gyűjtemény 19–21. századi Gyűjtemény / Festészeti Osztály
Kiállítva Magyar Nemzeti Galéria C épület, Második emelet, Modern idők – Magyar művészet a Millennium és a II. világháború között, U-alak

Az előző években Nagybányán Iványi Grünwald Béla növendékeként dolgozó Czóbel Béla már 1905-ben szerepelt a párizsi Salon d’Automne, vagyis az Őszi Szalon tárlatán, ahol az Henri Matisse vezette francia fauve-ok („vadak”) is kiállítottak. A valódi áttörést azonban a következő esztendő hozta meg számára, amikor a művésztelepen bemutatta színes, harsány, nagy foltokból felépített kompozícióit. Ezeket a képeket azután a párizsi Őszi Szalonra is beküldte, ezek egyike volt a sógorát ábrázoló festmény, az Ülő férfi. Az 1906-os esztendő egyik legfontosabb képe a Festők a szabadban (Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou, Párizs) kerti jelenete, ennek ellenére Czóbelt ebben az időben erősen foglalkoztatta a zárt térbe helyezett egész vagy félalakos portrék problematikája. A fellelhető, illetve csak reprodukciókból ismert képek azt dokumentálják, hogy a nagybányai hagyományokon és Rippl-Rónai példáján nyugvó művészete Van Gogh, Paul Gauguin és Henri Matisse hatására miként vált egyre bátrabbá, színesebbé, egyszersmind választott „mestereitől” elszakadva mind egyénibbé. Az Ülő férfi karakterképén a leterített szőnyeg geometrikus mustrája, a háttér csendéleti részletei, valamint a nézőpont váltakozása azt jelzik, hogy a korszak „vad” színkezelése és a továbblépést biztosító dekoratív szemlélet hogyan lép magas szinten megvalósított szintézisbe egymással. | Szücs György

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk