Valér szavaival élve apja „a legnagyobb mértékben ellenezte, helytelenítette az irodalmias, elbeszélő elem belekeverését a képzőművészetbe” – ezért is érdekes darab az életműben az Orfeusz, ugyanis ez az egyetlen mitológiai témájú olajfestménye a mesternek. Maga az alak számos alkotót megihletett már – a mitológiában is jártas – Ferenczy előtt, így például Caravaggiót, Rubenst, Rodint vagy Delacroix-t, ugyanakkor Monteverdi, Liszt, Gluck és Stravinsky is komponált zenét alakjáról. Őt tartották a líra feltalálójának, aki képes volt muzsikájával megszelídíteni a vadakat – mindemellett értett is az állatok nyelvén –, vagy épp megállítani a folyókat és táncra perdíteni a sziklákat. A legismertebb mitológiai történet szerint, amikor elveszítette kedvesét, Eurüdikét, lement érte az alvilágba, ahol sikerült meglágyítania Perszephoné és Hádész szívét. Az istenek ezért visszaengedték a lányt a földi világba, de azzal a feltétellel, hogy Orfeusz előtte halad és nem néz vissza – ám mivel ezt nem tudta megállni a szerelmes férfi, végleg elveszítette kedvesét.
Ferenczy a szentendrei időszak után, 1892 és 1896 között Münchenben élt, ahol szellemi közösségben működött Hollósy Simonnal és az ott letelepedett magyar festőkkel – velük alapította meg a már emlegetett nagybányai iskolát. Münchenben is inspirálta a természet, illetve a szabadban elé táruló látvány – ennek az időszaknak az egyik legszebb példája az 1894-ben született Orfeusz. Ferenczy számára fontos volt az élő, „hús-vér” testek tanulmányozása, amit az Orfeusz esetében maximálisan kiaknázott. Az erdőben zenélő ifjú férfi képén megjelenik a nagybányai stílusra jellemző természetszeretet is, az alak ugyanis elválaszthatatlanul olvad össze a környezetével. Érdekes adalék, hogy a műhöz két előzetes vázlatot készített a festő: az egyik egy teljes akt, a másik pedig fél-, a végső alkotáshoz hasonlóan. Ugyancsak Valért idézve, apja „főúri módon, meggondolás nélkül adta ajándékba [az Orfeuszt] valakinek, akinek ez örömet szerzett”, s végül ettől a tulajdonostól került a főváros tulajdonába a sok szempontból páratlan alkotás.