„Sokféle ember, művész is, iró is tévedt be hozzám, akikkel nem tudtam s akik viszont velem nem tudtak harmonizálni. Nem értettek, kinevettek, egészen bolondnak, vagy csak hóbortosnak, de legalább is feltünést hajszolónak gondoltak. Nagyon tisztán emlékszem, mikor egy, az akkori magyar művészi igényeknek nagyon is megfelelő hires magyar piktor a szemembe nevetett, mikor a »Kalitkás leány« és »Öreganyám« képeimet meglátta nálam.” Ma már meghökkentően hatnak Rippl-Rónai visszaemlékezéseiből vett szavai, ám tény és való, hogy a festő talán legismertebb, az 1890-es években született képei eleinte nem arattak osztatlan sikert, sőt megbotránkozva, vagy épp nevetgélve állt a közönség a művek előtt. Az élclapok sem mulasztották el az alkalmat, hogy kigúnyolják az alkotásokat, melyek a későbbiekben végül a modern magyar művészet forradalmi remekművei közé emelkedtek. A művész hosszúkás képterekben látható finom, kecses, légies nőalakjai emblematikus festmények az életműben. A hölgyek elegánsak, szépek és titokzatosak. A képek nem konkrét személyről mintázott portrék, sokkal inkább „jelenségek”: a századvégi hangulatok, így az elvágyódás és elmerengés dekoratív képi kifejezőeszközei. A Kalitkás nőt kevés motívummal, leegyszerűsített látásmóddal alkotta meg a festő, mégis egy olyan álomszerű, időtlenné tett pillanat lett a végeredmény, ami örök klasszikusnak számít a magyar művészettörténetben.