Magyar Amatőr Fényképezők. Országos Szövetkezete
19–21. századi Gyűjtemény / Éremtár
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1909 |
Tárgytípus | érem |
Anyag, technika | bronz, vert |
Méret | 60 mm |
Szignó | Hátlap. Jelezve jobbra lent: BERÁN L· |
Leltári szám | 55.129-P |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Éremtár |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria C épület, Második emelet, Modern idők – Magyar művészet a Millennium és a II. világháború között, U-alak |
Jóllehet az éremkészítés hagyományainak megfelelően a Kőrösi Csoma Sándor ismert ábrázolását követő, gondos, precíz, de emiatt kissé talán kifejezéstelen portré került Berán Lajos érmének előlapjára, valójában a hátlapot tekinthetjük a fő nézetnek. Míg a plaszticitása ellenére a haj kidolgozása és a szabályosan megformált betűk az előlap grafikus jellegét erősítik, addig a hátlap Berán egyik legfestőibb kompozíciója. Az előtérben a tudományt szimbolizáló meztelen, író férfi ül, akinek testtartása mesterien, szinte észrevétlenül igazodik az érem formájához. A háttérből hihetetlen finoman, a levegőperspektívát érzékeltetve bontakozik ki egy a japán sintó szentélyeknél álló torii-kapu. A motívum itt minden bizonnyal csak általánosságban kívánja szimbolizálni a Keletet, hiszen Kőrösi Csoma Sándor kutatási területe nem ez volt, s a kompozíción való megjelenését a századfordulón divatos japanizmus hatásának tulajdoníthatjuk.
Huszár, Lajos – Procopius, Béla, Medaillen- und Plakettenkunst in Ungarn, Verlag des Vereins der Medaillenfreunde, Budapest, 1117. sz.
Modern magyar éremművészet. 1., 1896-1975: a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1993/1., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 41. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.