
Bülow hercegnő
1800 utáni gyűjtemény
Alkotó: | |
---|---|
Készült: | modell: 1884; márványfaragás: 1901 |
Technika: | carrarai márvány |
Méret: | 75 × 81 × 44 cm |
Tárgy típusa: | szobor |
Leltári szám: | 3394.U |
Gyűjtemény: | 1800 utáni gyűjtemény |
Auguste Rodin, a modern szobrászat legnagyobb hatású mestere 1880-ban kapott állami megbízást a tervezett új múzeum, a Musée des Arts Décoratifs főbejárati kapuzatának elkészítésére. Úgy döntött, a kapuszárnyak bronz domborművein Dante műve, a Pokol egyes jeleneteit formálja meg. A Pokol kapuja nagy vajúdásokkal formálódott, de a grandiózus terv soha nem valósult meg. A vázlatok viszont számtalan ötlettel szolgáltak más szobroknak, köztük legismertebb alkotásainak az elkészítéséhez.
Egy ilyen kis részlet újragondolásából született Az örök tavasz is, a nyers márványtömbből lassan kibomló s két ember alakját magára öltő, simára csiszolt formák megelevenedett metamorfózisa. Rodin univerzumának középpontjában a nő áll, az inspiráló lélek, mindennek a forrása és végzete. Témáiban gyakran előtör a szenvedélyes vágy, a szexuális féktelenség, de mindenekelőtt az emberi test szépsége foglalkoztatja.
Az 1900-as párizsi világkiállításon az ünnepelt mester külön pavilonban mutatta be a munkáit. A közönség itt láthatta először A Pokol kapuja gipsz elemeit, valamint az egyes témákból kiinduló, önálló műként megvalósuló szobrokat. Az éppen épülő Szépművészeti Múzeum szakmai vezetőjére, Térey Gáborra mély benyomást tett a kiállítás, és személyesen felkereste a művészt, hogy a múzeum számára megrendelje alkotásait. E megbízás nyomán készült el Az örök tavasz új márványpéldánya, azonfelül pedig Budapest további négy bronz- és gipszszobrot is vásárolt a mestertől.
Tóth Ferenc