En

Mini Textúra interjúk #5 – Nényei Pál

“Csilivili lányok üldögélnek méregdrága kutyusok társaságában”
Interjú Nényei Pállal a Mini Textúra sorozatban bemutatott bábjátéka kapcsán

Idén ismét Mini Textúra előadásokkal várjuk a gyerekeket és szüleiket a Magyar Nemzeti Galériában. A különleges rendezvényen a Pagony szerzői egy-egy MNG-ben kiállított festmény alapján írnak rövid színdarabot, amit aztán a Budapest Bábszínház művészei állítanak színpadra és adnak elő – ott, helyben, a Galériában. Az irodalom visszavág-sorozat szerzője Munkácsy Mihály: Az agár című festményét választotta, és interjúnkban el is mondja, miért.

Nényei Pál. Fotó: Szöllősi Mátyás

Miért választottad ezt a festményt?

Izgalmas kérdéseket vet fel Munkácsy szalonfestészete. Azé a Munkácsyé, akit annak idején nagy szembesítő-realistának próbáltak eladni, a nyomor kendőzetlen és őszinte ábrázolójának. Itt meg csilivili lányok üldögélnek méregdrága kutyusok társaságában.

Mi volt az első gondolatod a képet nézve? Mi indította el konkrétan a gondolkodást a kép kapcsán?

Ezek a szalonképek nagyon hasonlítanak egymáshoz. Asztal, körülötte ülnek, mellette állnak, a falon tapéta, a padlón szőnyegek, a szereplők rendkívül csinosan föl vannak öltözve, arcuk porcelánbaba… Ami engem mindig érdekelt, hogy egy festő majdnem ugyanolyan környezetbe helyezi el a figuráit, akik hasonlítanak egymáshoz, de közben fölcserélhetők egymással. Van ebben valami színházi gondolat. Az épített díszletben újabb és újabb jeleneteket játszanak el.

Hogyan választottál? Már előre tudtad, hogy melyik festőtől fogsz választani, vagy a múzeumi látogatás során döntötted el?

Azért végignéztem a többi képet is, de mivel a Munkácsy-téma már elég régóta foglalkoztat, nem volt nehéz választani.

Ismerted, szeretted-e a választott festményt, alkotót?

Művészettörténet szakot végeztem – de azért Munkácsy körül mindig nagy volt a felhajtás. A rendszerváltás utáni első, nagy, gyűjteményes Munkácsy-kiállításon figyeltem föl rá, és azóta foglalkoztat. Örültem, hogy tőle is volt kép a választhatók között.

Közelebb kerültél-e a festményhez, alkotóhoz a szöveg írása során?

Igazából nem. El kellett szakadnom tőle, hogy írni tudjak.

Hogyan befolyásolta-e a szövegírást (történetet), hogy bábelőadásra készült?

Végig arra gondoltam írás közben, hogy bábelőadás lesz belőle, egyébként a bábra írás szintén régóta foglalkoztat. A “Tempefői” című darabomba is beleírtam három könnyűzenei bábszakértőt. Aztán az előadásból kihúztam őket – sajnos. Jó bábra írni, mert a bábok rendkívül szabadok.

Egy kicsit áruljunk el az olvasóknak arról, hogy miről szól a te írásod!

Csak belevetítjük a kutyába azt, hogy okos, hogy érzelmei vannak és a többit? Vagy a kutya tényleg emberi? Esetleg a kutya – egy állat?

 

A Mini Textúráról bővebben itt olvashatnak.
Jegyvásárlásért ide kattintsanak!